Polévka Miso

22. 12. 2008 | † 19. 07. 2013 | kód autora: VIB

 

Snídaňová polévka, které dala chuť i název pasta miso, je malý zázrak japonské gastronomie. Obsahuje nejen spoustu vitaminů, minerálů a bílkovin, ale také enzymů, které blahodárně působí
soup
na lidský organismus.

Misoširu, jak se jí říká v zemi původu, se připravuje z vývaru daši no moto a pasty miso. Podává se v lakovaných miskách a pije se přímo z nich. Pevné kousky - tofu, houby nebo zelenina - se při jídle vybírají hůlkami. Spolu s bílou rýží vytváří tradiční japonskou snídani již po staletí.

Řasu wakame (lze použít i jinou mořskou řasu) namočte do studené vody. Když změkne, vyjměte ji a nakrájejte na proužky nebo malé kousky. Vodu, která zbyla, nevylévejte, ale uschovejte na později. V hrnci orestujte pokrájenou zeleninu, zalijte ji vývarem, přidejte houby a vařte zhruba pět minut.

1
Lžící naberte z hrnce trochu polévkového základu a v malé misce v něm důkladně rozmíchejte miso (neměly by se tvořit hrudky). Ztlumte plamen, přidejte směs do polévky a nechte ji deset minut velmi mírně probublávat. Pozor, neměla by se vysloveně vařit, jinak se z misa vytratí zdraví prospěšné látky.

Na závěr přihoďte najemno pokrájemnou nať z cibulky nebo pórek, přilijte vodu z řas a šťávu z oloupaného najemno nastrouhaného zázvoru.

Přísady: litr zeleninového vývaru nebo 5 g instantního vývaru daši no moto (vývar ze sušeného tuňáka), 4 lžičky miso pasty, cibulová nať nebo pórek, 4 kloboučky shitake, 3 lžíce sezamového oleje, kousek čerstvého zázvoru, 40 g čerstvé sezonní zeleniny pokrájené na drobné hranolky, řasa wakame

Tip: Do polévky můžete přidat také tofu pokrájené na drobné kostičky.
nn

RECEPT z časopisu Apetit:
Ingredience:
  • 40 g sezonní zeleniny nakrájené na jemné 'sirky' řasu wakame (asi 5 x 5 cm; nejsnáze ji seženete v Albiu)
  • 4 lžičky miso pasty (například ječné)
  • svazek zelených natí (pórek, cibulka)
  • 4 ks houby šii-také
  • 3 lžíce sezamového oleje
  • 3cm kousek čerstvého zázvoru
  • 1 litr zeleninového vývaru
Příprava jídla:
1. Řasu vložte do studené vody. Jakmile řasa změkne, vyjměte ji a nakrájejte na kousky (vodu si nechte stranou).

2.
V hlubším hrnci orestujte zeleninu, zalijte ji vývarem, přidejte houby a pět minut vařte. Odeberte lžíci tekutiny a rozmíchejte v ní miso; snižte plamen a přidejte směs do polévky. Nechte ji deset minut velmi mírně vařit ('táhnout') - prudký var by zničil enzymy v misu - a pak přihoďte zelenou nať a přilijte vodu, v níž se máčela řasa.

3.
Přilijte šťávu z oloupaného a najemno nastrouhaného zázvoru.

n
Tip Apetitu:
Miso je fermentovaná směs sójových bobů, mořské soli a obilí, případně rýže. Skvělý dodavatel vitaminů, minerálů, bílkovin a enzymů! Její ,speciální schopnosti' prospívají zvláště kuřákům a kojícím matkám. 250 g vyjde na 130 Kč.
A pokud zrovna nemáte hlad tak si můžete přečíst tento skvělý román:
V polévce miso

 

,

Zobrazit další články tohoto autora

Související články

Copyright © 2008-2018 Hups.cz. Všechna práva vyhrazena.