III. Podrobné vysvětlení pravidel (3. pokračování)

04. 12. 2009 | † 19. 07. 2013 | kód autora: VIB

4. Opakování

Pravidlo 4: Kámen nesmí být zahrán tak, aby se na gobanu vytvořila identicky stejná pozice kamenů jako byla po předcházejícím tahu. (Opakování není dovoleno.)

Toto pravidlo zamezuje tomu, aby se stále opakovaly stejné tahy a hra byla nekonečná. Ve skutečných partiích je pouze jediný obvyklý případ při kterém je toto pravidlo potřebné. Nazývá se "ko" (rýmuje se s "go") a vypadá takto:
 

Obrázek 9: Ko

Černý může zahrát na 1 a zajímá tím jeden bílý kámen. Ale když hraje bílý 2 zajme kámen, který černý právě zahrál a dostaneme se do přesně stejné situace jako na začátku. Černý a bílý by mohli pokračovat v zajímaní těchto kamenů donekonečna. Proto bílému není hned dovoleno hrát tah na 2. Místo toho bílý musí zahrát další tah někam jinam. Jestliže černý hraje další tah také někam jinam - bílý se může vrátit k této situaci a zahrát kámen na 2, protože se pozice na gobanu už nebude stejná jako v předchozím tahu (dva kameny zahrané do jiného místa na gobanu dělají situaci odlišnou).

Na obrázku 10 černý právě zajal bílý kámen tahem 1. Bílý nemůže hned vzít černému kámen 1 (kvůli opakování stejné situace na gobanu) a musí se poohlédnout po tahu někam jinam. Bílý bude hledat tah, který ohrozí některé černé kameny, aby černý musel hrát také někde jinde. Proto hraje bílý na 2 a dostává tak dva černé kameny do "atari". Tento tah se nazývá hrozba na ko. Teď by mohl černý vyplnit ko (4), ale v tom případě by mu bílý dalším tahem vzal dva černé kameny, proto černý hraje tah 3, aby je zachránil. Bílý poté bere ko tahem 4. Teď je to černý hráč, kdo musí hledat nějakou hrozbu na ko. Takový boj může trvat celkem dlouhou dobu a nazývá se boj o ko. Dříve nebo později ale jeden z hráčů ukončí boj o ko - obvykle jeho vyplněním a zachráněním kamene, který je v atari.
 

Obrázek 10: Hrozba na ko

Boj o ko může probíhat také na straně nebo v rohu gobanu. Princip je ovšem stejný:
 

Obrázek 11: Ko na straně a v rohu

Následuje kompletní boj o ko, který probíhá na konci jedné hry na velmi malém gobanu 7x7. Na obrázku 12 hraje černý 1 a bílý teď může hrát na 2 - vzít černý kámen a začít boj o ko. Černý hraje ko hrozbu na 3 a dva bílé kameny se tímto tahem dostávají do atari. Bílý je zachraňuje tahem na 4, kterým je spojuje s jinými bílými kameny. Teď může černý vzít zpátky ko tahem na 5.
 

Obrázek 12: Boj o ko (část 1)

Teď hraje bílý jako dobrou hrozbu na ko tah 6, kterým dostává sedm černých kamenů do atari. Černý je zachraňuje tahem 7 a bílý bere zpět ko tahem 8. Černý teď nemá další hrozbu, a tak hraje na 9. Ale protože tento tah bílého nijak neohrožuje, tak ho bílý může ignorovat a vyplňuje ko tahem na 10 a ukončuje tak boj o ko. (Partie tím také skončila.)

Obrázek 13: Boj o ko (část 2)


Zobrazit další články tohoto autora

Související články

Copyright © 2008-2017 Hups.cz. Všechna práva vyhrazena.