III. Podrobné vysvětlení pravidel (poslední část)

06. 01. 2010 | † 19. 07. 2013 | kód autora: VIB

6. Spory o území

I když je to velmi vyjímečné, může se stát, že se soupeři na konci partie neshodnou na tom, které kameny jsou živé a které jsou mrtvé. Pro tyto případy je potřebný jednoduchý způsob vyřešení tohoto problému, který by byl zcela zřejmý pro oba soupeře a který by nezměnil aktuální skóre partie. Předpokládejme, že bílý nesouhlasí s tím, že jeho označený kámen na obrázku 20 je mrtvý. Černý by mohl dokázat, že tento kámen je mrtvý tím, že by ho jednoduše zajal, ale tím by černý ztratil jeden bod, což by nebylo spravedlivé.
 

Obrázek 20 - Řešení sporů

Zde je pravidlo, kterým se řeší spory bez vlivu na celkové skóre:

Pravidlo 6 (Spory): Jestliže se hráči nemohou dohodnout na konci partie na tom, které kameny jsou mrtvé a živé, hra pokračuje s těmito dalšími pravidly :

A) Oba hráči musí odehrát stejný počet tahů.
B) Pokud dá hráč pass, musí odevzdat soupeři jeden svůj kámen jako zajatce.

Jestliže byly z gobanu odstraněny nějaké mrtvé kameny, musí se před obnovením hry dát zpět na goban. Hráč, který byl na tahu při ukončení partie musí hrát jako první.

Jestliže partie skončila a všechny dame (neutrální body) byly vyplněny, potom každý tah znamená vždy ztrátu bodu. Pravidlo A zaručuje, že oba hráči ztratí stejný počet bodů a skóre se tedy nezmění. Pravidlo B zaručuje, že jeden bod ztratí i ten z protivníků, který se vzdá možnosti položit kámen.
Na obrázku 20 černý vyřeší spor zajetím bílého kamene. Ale bílý musí udělat také tah, takže zahraje kámen do svého vlastního území (nebo dá pass a odevzdá černému jeden kámen jako zajatce). Oba hráči ztratily jeden bod a výsledek partie se nezměnil, což je spravedlivé.


Zobrazit další články tohoto autora

Související články

Copyright © 2008-2017 Hups.cz. Všechna práva vyhrazena.